Dotyczy diagnostów laboratoryjnych, których pięcioletni okres rozliczeniowy odbywa się w latach: 2018-2022, 2019-2023, 2020-2024, 2021-2025, 2022-2026
Na podstawie art. 156. ust. 3 ustawy z dnia 15 września 2022 r. o medycynie laboratoryjnej (Dz.U. z 2023 r. poz.2125):
„Diagnosta laboratoryjny, który rozpoczął przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy realizację podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez uczestnictwo w ciągłym szkoleniu [...] kontynuuje je na podstawie przepisów dotychczasowych”
Oznacza to, że diagnosta laboratoryjny spełniając obowiązek ciągłego szkolenia w pięcioletnim okresie edukacyjnym, ma obowiązek zgromadzenia 100 punktów edukacyjnych, przy czym co najmniej 50 punktów edukacyjnych (popularnie zwanymi „twardymi”) powinno pochodzić m.in. z uczestnictwa w kursach realizowanych metodą wykładów, seminariów, ćwiczeń zakończonych testem. Kursy o których mowa organizują jednostki szkolące, CMKP, Krajowa Rada oraz towarzystwa naukowe - w przypadku prowadzenia zajęć metodą ćwiczeń.
Należy dodać, że wymienione powyżej punkty edukacyjne tzw. „twarde” szczegółowo określone w § 4 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 24 lipca 2017 r. (Dz.U. poz.1519) w sprawie ciągłego szkolenia diagnostów laboratoryjnych, można uzyskać również na podstawie uczestniczenia w kursach w ramach szkolenia specjalizacyjnego, oraz poprzez uzyskanie tytułu specjalisty, stopnia naukowego doktora, doktora habilitowanego, profesora z obszaru nauk medycznych i nauk o zdrowiu.
Pozostałe punkty edukacyjne dopełniające liczbę gromadzonych punktów edukacyjnych do 100 można uzyskać uczestnicząc w różnych formach edukacyjnych wymienionych w przywołanym wyżej rozporządzeniu.
Z perspektywy osoby zainteresowanej spełnieniem obowiązku edukacyjnego, w szczególności gromadzeniem punktów edukacyjnych tzw. „twardych” należy zwrócić szczególną uwagę na propozycje podmiotów oferujących kursy – pod kątem posiadania uprawnień do prowadzenia kursów dla diagnostów laboratoryjnych metodą wykładów